Амблем

Амблем
АМБЛЕМ ТАЈНОГ ПИСМА СВЕТА Амблем тајног писма света је књижевноуметничка награда, коју су установиле београдске Заветине 2000. године Награда се додељује савременим уметницима и њиховим делима, која припадају високој уметности и култури. Конкурс je сталан. Предлози се шаљу сваке календарске године од Благовести до Васкрсног уторка (7. - 22. априла). Име добитника обзнањује се на дан Светих бесребреника и чудотвораца Козме и Дамјана (1. јула) ...Награда се додељује само онда, оне године, када се појави прави кандидат... Почетком Бабљег лета. А најкасније до 29. септембра...Награда је н е н о в ч а н а...

Претражи овај блог

ГЛАСНИК

ГЛАСНИК
КЊИЖЕВНИ ГЛАСНИК

БАБЉЕ ЛЕТО

Михољско лето добило је назив по Михољдану или Миољдану, празнику који се слави 29. септембра/12. октобра. Када је око овог празника висока температура и лепо време, онда се ти дани називају михољско лето (негде и сиротињско лето или бабље лето). Михољско лето је назив за метеоролошки феномен који подразумева да се временски услови карактеристични за лето настављају и након календарског почетка јесени. Период михољског лета обухвата продужетак топлих дана и након Михољдана. Иако јесен календарски наступа 22. септембра, у народу се сматра да тек након Михољдана почиње „права“ јесен. Михољско лето користи се за завршетак јесењих послова. У Опленачком крају се верује да око Михољдана мора да буде дванаест дана лепог времена како би сиротиња стигла да збере летину и заврши све неопходне послове пре зиме.

Ralf Valdo Emerson

Ralf Valdo Emerson
Концентрични кругови

ДВАДЕСЕТИ ВЕК ЈЕ ЈЕДАН ВЕЛИКИ ЧЕП

 

Залазак сунца (и коначни залазак 20. века?). Снимак "Заветина"  (Звижд, 2017)
*
 
Повучем фиоку. Пада на под и распрскава се у парампарчад.
Додирнем сијалицу, распрскава се.
Легнем у кревет, као у гроб.
Зажмурим. Ништа не видим неко време.
Затим, почну мрље да навиру.
Светле мрље. Па слике. Нејасне.
Кад чврсто склопим очне капке,
могу да призовем олују, град, але и смрт препелице.
Видим, што никада не видех отворених очију.
Моје гледање и з н у т р а,
мој унутрашњи поглед постаје свевидећи... *
 
__
*
*  Много је оних који верују да је Деветнаести век завршен, рецимо, октобра
1917. године. Варају се. Двадесети век је један велики Чеп (Сатане). Деветнаести век
је, можда, имао шансу да из гомиле лажи издвоји истину. Пред деветнаестим веком
стојао је значајан задатак: преуређење света на нов начин. На жалост, у том веку - који
још увек траје и ојачава метафору о Метерниху и Дон Кихоту - нису били коректни
међународни односи јер се народи нису досетили да не треба, како је говорио
Достојевски, "једни другима да сметају и да један против другог сплеткаре. Јер
свака нација живећи за себе, у исто време и самим тим ШТО ЗА СЕБЕ ЖИВИ
– живеће и за друге. (Н. Б. Свака нација даће свој допринос развоју човечанства)".
Могу ли се у ХХ веку завршавати незавршени послови деветнаестог века
безболно и на уштрб бројчано малих народа? Достојевски је јавно поставио питање:
"да ли да десетак милиона радника буде бачено на улицу, или да један милион раје
буде и даље масакриран од Турака. Наводе број, плаше цифрама. Осим тога,
иступају политичари, мудри учитељи: постоје – веле такви – неко правило,
неко такво учење, неки аксиом који каже да је морал појединачног човека,
грађанина, јединке – једна ствар, а државни морал – друга ствар. И, према томе
– оно што је за једно лице, за јединку подлост – то за државу може да буде
израз највише премудрости! То је учење веома раширено и старо, али – нека и
оно буде проклето. Што је најважније, нека нас не плаше цифрама. Нека тамо у
Европи буде како хоће, у нас пак нека буде другачије. Боље је веровати да се срећа
не може купити злочинима него бити срећан и знати да си дозволио злочин.
Русија никад није знала да створи свога Метерниха или Бисконфилда, напротив,
она је за све време свог европског живота живела не за себе него за друге, она је
живела за "општељудске интересе". И, стварно, било је случајева у току ових
двеста година кад се она некако и трудила да створи свога Метерниха, али на
крају је увек испадало да је руски Метерних био Дон Кихот који је још више
задивљавао Европу. Дон Кихоту су се, разуме се, смејали, али сада је наступио
час, и Дон Кихот више не засмејава него почиње да плаши. Ствар је у томе што
је он, нема сумње у то, разумео свој положај у Европи, и више нема намера да се
бори против ветрењача. Али, он је и даље онај верни витез, а то је оно што њих
ужасава. "  (...) - Ф. М. Достојевски: ДНЕВНИК ПИСЦА, 1877 – 1881, 
Партизанска књига, Београд, 1982, в. стр. 43 – 56

              = из необјављених рукописа  (коначна верзија)
 
 
ДАН КАСНИЈЕ

Преварио сам се,
пао сам са неба као падобранац.
Отворио се земаљски рај,
ушао сам у перивој као странац.
Дуго је потрајало неразумевање,
незадовољство и изгнанство.
Ушао сам у Рај кроз пакао,
враћено је достојанство.
Више од достојанства. Крв су
ми пили – анђео и комарци.
Девица, горчина. Самозаборав
и левак од кога подилазе жмарци.

(Субота, 5. јул 1997. Око 9 ч.)
 
 


Нема коментара: