Амблем

Амблем
АМБЛЕМ ТАЈНОГ ПИСМА СВЕТА Амблем тајног писма света је књижевноуметничка награда, коју су установиле београдске Заветине 2000. године Награда се додељује савременим уметницима и њиховим делима, која припадају високој уметности и култури. Конкурс je сталан. Предлози се шаљу сваке календарске године од Благовести до Васкрсног уторка (7. - 22. априла). Име добитника обзнањује се на дан Светих бесребреника и чудотвораца Козме и Дамјана (1. јула) ...Награда се додељује само онда, оне године, када се појави прави кандидат... Почетком Бабљег лета. А најкасније до 29. септембра...Награда је н е н о в ч а н а...

ГЛАСНИК

ГЛАСНИК
КЊИЖЕВНИ ГЛАСНИК

БАБЉЕ ЛЕТО

Михољско лето добило је назив по Михољдану или Миољдану, празнику који се слави 29. септембра/12. октобра. Када је око овог празника висока температура и лепо време, онда се ти дани називају михољско лето (негде и сиротињско лето или бабље лето). Михољско лето је назив за метеоролошки феномен који подразумева да се временски услови карактеристични за лето настављају и након календарског почетка јесени. Период михољског лета обухвата продужетак топлих дана и након Михољдана. Иако јесен календарски наступа 22. септембра, у народу се сматра да тек након Михољдана почиње „права“ јесен. Михољско лето користи се за завршетак јесењих послова. У Опленачком крају се верује да око Михољдана мора да буде дванаест дана лепог времена како би сиротиња стигла да збере летину и заврши све неопходне послове пре зиме.

УСАМЉЕНО ДРВО

Претражи овај блог

Ralf Valdo Emerson

Ralf Valdo Emerson
Концентрични кругови

Овај лелек илити поема нема краја

 


 


 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Између  5. октобра 2016.и овог 2021, налетех јутросна једну започету давну страницу, недовршену, на један увод, који сада виђен из сасвим другог угла -кошмара кроз који долазе живе сени балканских сатрапа, вештица, идеолога, вампироликих сподоба, у новим улогама, без сјаја,да нам у литанији нових преображаја вампира продају уз осмех шило за огњило!

Еј, еј! Ој, ој!

Сотона и враг ми обриса
најбоље што сам написао
за минулих шесдесетак лета!
И то, верујте, не може никада више
да се поврати.
То се, у страшној матици
Дубоког вира  усисава
Силом неописвом! 
То у дубинама мрачним, слутим,
наставља да се врти као чигра,
и да се са душама верујућих
и наивних, ко мачка с мишевима игра!...

Еј, еј! Ој, ој!

Фрку дижу, ноћу, легиони оних што седе
на две или три столице истовремено!

Еј, еј! Ој, ој.

Живело се - без фејсбука,
воцапа, инстрагама - тзв. мрежа
друштвених (илити испреплетаних
непрегледних врежа
Дубоке Рупе), па шта!
Живело се од... илузија.
Уз помоћ вештачких диоптрија.
На благодети михољског лета.

На лепљивој траци политике,
илузија, вештачких, као и ГМО обиље,
уз тзв. привиде, тамњанике 
и  испеглане меснате паприке - рај црвених бабура,
уз ауторитет плитких новина и Магазиновића *
и песмицу, шлагер  да права књижевност и диктатура
опстају једна уз другу.
Да се испомажу
ко многе говнарије кад се 
у једну гомилу и лаж велику наслажу...

Ој, ој. Еј, еј!*

.............................


____
  *

 КАДАРЕ: ПРОТИВ ДИКТАТУРЕ СУБВЕРЗИВНОШЋУ КЊИЖЕВНОГ ТЕКСТА
....О својој кошмарној визији угњетеног људског духа Кадаре је рекао: „Одавно ме је привлачило пројектовање једне визије пакла. Знао сам да је тешко, да не кажем и немогуће, да створим нешто оригинално након досадашњих великих `архитеката` пакла, какви су били анонимни стари Египћани, Хомер, Свети Августин или Данте. Међутим, када сам почео да пишем `Палату снова`, са некаквом радошћу, али и истовремено веома престрашен, схватио сам да остварујем свој стари сан: у целој структури романа, као други план, помаља се слика пакла. Што сам више размишљао о томе, то ми је јасније постајало да се ту ради о некаквом краљевству смрти, сачињеном од нашег спавања и снова, дакле од оностраног дела нашег бића, које паралелно и истовремено живи уз нас...”.
Борећи се против диктатуре још од 1960. године субверзивношћу књижевног текста, и иако је поред забрана објављивања у једном тренутку постао и члан албанске скупштине, Исмаил Кадаре је коначно затражио политички азил у Француској 1990. године. Данас живи на релацији Париз–Тирана. Он је, међутим, још као младић од 26 година, умало побегао од књижевне делегације са којом се, на пропутовању, зауставио у Прагу, али га је у бегу зауставио један тако књижевни детаљ у стварности. Наиме, соба у којој је боравио била је толико соцреалистички скучена и ружна да га је одвратила од бекства, надјачавши чак и његову одвратност према албанском социјалистичком режиму, сачињеном од војних вежби, сиромаштва и рушења људског достојанства. „Када сам касније размишљао о томе шта би се све десило да сам тада `побегао`, с ужасом сам увидео да ниједан од мојих романа не би био написан”, рекао је једном приликом. Зато, како истиче Малићи, Кадаре сматра да диктатура и права књижевност могу да опстају једна уз другу само као две звери које су стално у окршају...
        = извор: Политика : Диктатура и књижевност – две звери у сталном окршају ( „Самиздат Б92” објављује ново издање дела „Срби и Албанци кроз векове”, роман Исмаила Кадареа и књигу албанског премијера Едија Раме „Курбан (Жртвено јагње)” Аутор: М. Вулићевић петак, 26.08.2016. у 21:05
 

 * * Овај лелек илити поема нема крај. 
5. 10. 2021.

Нема коментара: